DYSKALKÚLIA:

 

Porucha matematických schopností, ktorá postihuje manipuláciu s číslami, číselné operácie, matematické predstavy. Dieťa má ťažkosti v osvojovaní si matematických pojmov, chápania a uskutočňovanie operácií s číslami. Často si osvojuje spoje na základe pamäte. Neúmerne dlho pretrváva počítanie s pomocou prstov. Inokedy je porušená matematická logika a dieťa nechápe základné postupy.

  1. orientácia v rade čísel, počítanie predmetov

  2. základné počtové úkony – sčítanie, odčítanie, násobenie, delenie

  3. počítanie spamäti

  4. slovné úlohy

  5. písomné operácie

Praktognostická dyskalkúlia – porucha manipulácie s konkrétnymi predmetmi alebo nakreslenými symbolmi, tvorenie skupín, porovnávanie počtu.


Verbálna dyskalkúlia – ťažkosti v označovaní množstva a počtu predmetov, operačných znakov a matematických úkonov, nedokáže správne predstaviť si vyslovené číslo, alebo slovne označiť počet ukazovaných predmetov.


Lexická dyskalkúlia – neschopnosť čítať matematické symboly /čísla, operačné symboly/.
Objavujú sa zámeny tvarovo podobných číslic, zámeny poradia 12 – 21, čítanie izolovaných číslic 2_3_8 namiesto 238.


Grafická dyskalkúlia – neschopnosť písať matematické znaky, nenapíše diktované čísla
neprepíše ich z predlohy, má ťažkostí v písaní viacmiestnych čísel.


Operačná dyskalkúlia – nedokáže pracovať s matematickými operáciami, časté sú zámeny operácií, zámeny desiatok a jednotiek a pod. Prejav viac vo vyšších ročníkoch, kde jednotlivé operácie by už mali byť dostatočne zautomatizované.


Ideognostická dyskalkúlia – nechápanie matematických pojmov a vzťahov medzi nimi, určiť predchádzajúce a nasledujúce číslo, postupnosť, neschopnosť riešiť slovné úlohy – postup riešenia previesť do systému čísel.